Sunday 7 July 2019

Casting tilapia

Casting tilapia?Itulah soalan yang aku tanya dalam hatiku,bila melihat post otai2 mendaratkan spesis ini dengan casting kerana bunyi agak pelik dan mustahil.
Dengan perkembangan terkini,akhirnya aku juga terjebak dengan casting tilapia.Setelah melihat posting oleh geng kanicennix,aku pun terbako oleh sp berudu keluaran kanicennix.
Bermula di kolam di kampung,aku berjaya mendaratkan tilapia dengan teknik casting menggunakan sp berudu berwarna putih.Berputik dihatiku untuk cuba mendaratkan tilapia liar pula.
Sememangnya depan umahku,Tasik Alam Suria, bila berkesempatan pasti aku melontarkan spku.Jika dulu ikannya memang jual mahal denganku,kini tidak lagi dengan menggunakan sp kanicennix tersebut.Beberapa tilapia,PB dan ketutu mula membaham spku.
Dengan teknik slow casting Dan kadang-kadang jerk,sp kelihatan seperti anak ikan yang sedang berenang berjaya menjerat spesis tersebut.
Dunia Pancing memang sentiasa berubah maka kita juga perlu seiring dengan perubahannya.Jika dulu aku hanya membottom dengan melilit tangsi di botol,namun kini aku sudah mampu casting tilapia dengan set spinning pancing udang.









3 comments:

  1. Salam..
    Saya selalu baca posting bro mancing sekitar puncak alam..
    Boleh ke saya nk mnx no wasap??kot² boleh nk komplot

    ReplyDelete