Wednesday 31 July 2019

Kolam Mile Seven vs Ban Canal

Pada cuti pertabalan agong yang lepas,30 Julai 2019, aku bersama puteri, Fatin  dan puteraku, Faiz sempat berkomplot di 2 tempat, iaitu kolam pancing udang mile 7 dan Ban Canal
Selepas bersarapan kami terus ke kolam di Ijok dan sampai di kolam kira - kira pukul 11 pagi. Ternyata orang telah ramai memenuhi kolam tersebut.Dengan bayaran RM 45 untuk 2 jam termasuk umpan perumpun dan perambut. Untuk kanak-kanak bawah 12 tahun adalah percuma. Aku bawa 1 rod berkekili dan 2 rod teleskopik.
Ini merupakan pengalam pertamaku memancing di kolam udang bersendirian, walaupun sebelum ini aku pernah memancing di kolam udang tetapi ditemani adikku, Awal. Lain rasanya bila bersendirian ini, terpaksa mengikat sendiri mata kail, puteri dan puteraku tidak sabar lagi untuk memancing. Mula-mula sedikit pendek tali yang aku ikatkan tambahan lagi joran teleskopik pun pendek, kira -kira 2m sahaja. Rata-rata kaki pancing di sini menggunakan rod teleskopik hampir 10m rasanya. Jarang yang menggunakan kekili.
Strike pertama diperolehi oleh puteriku, gembira nampaknya setelah berjaya mendaratkan udang galah pertamanya. Seterusnya puteraku pula yang berjaya mendaratkan udang galahnya. Tercabar rasanya aku kerana masih belum berjaya mendaratkan udang lagi. Aku cuba mengarau kekiliku, terasa seperti berat rasanya, rupanya ada udang remaja yang terjerat di mata kailku. Gembira mereka melihat udang yang besar tersebut. Kami juga berjaya mendaratkan 2 ekor ikan guppy tanpa sengaja, sekor aku buat umpan untuk cuba menjerat si jenggo kolam ini tapi hampa. Sekor lagi aku bawa balik untuk mereka pelihara ikan tersebut.
Ada kaki pancing dari Kepong bersama keluarganya memancing di sebelah kami. Aku cuba mengorek rahsia darinya kerana kelihatan mereka berjaya mendaratkan banyak ekor si sepit biru ini.Rupanya mereka menggunakan hati ayam dan di akhir pancingan mereka telah memberikan baki hati ayam itu kepada kami. Aku cuba juga dengan hati ayam tersebut tetapi tetap hampa, mungkin hari sudah makin panas, hampir pukul 1.00 tengahhari.
Di sini aku ingin berpesan kepada kaki pancing janganlah buang perambut yang masih ada mata kail di merata-rata tempat, bahaya kepada pengunjung lain terutama kanak-kanak. Sama-samalah kita menjadi pemancing yang beretika pada setiap masa dan setiap tempat. Lagi satu, periksa barang peribadi kita sebelum meninggaglkan port, aku hampir kehilangan tablet kerana puteraku tertinggal di meja berhampiran kaunter. Nasib baik penjaga kaunter dan pekerja kolam tersebut orang yang jujur, mereka mencariku di kawasan parking untuk memulangkan tablet yang tercicir.Alhamdulillah.
Selepas solat zohor di masjid pekan Bestari Jaya kami terus ke Ban Canal.Di sini kami menggunakan bancuhan dedak berperisa sawit peram. Hampir 2 jam kami di sini dan hampir kumpau dibuatnya. Mujurlah puteraku berjaya mendaratkan seekor ikan seluang menggunkan pancingnya dengan teknik kepalan dedak pada spring jaring. Mungkin ini tanda pengenalan kami kepada Ban Canal
Jadi sepangjang trip ini, 2 port kami terjah dan keputusannya ialah seperti berikut
1.Strike terpantas: Fatin
2. Strike terbanyak : Faiz (1 udand, 2 ikan guppy, 1 seluang)
3. Strike terbesar: Aku (jenggo remaja)










No comments:

Post a Comment