Tuesday 25 June 2019

Memburu patin Sg. Dengkil

Pada 14 Jun yang lalu,aku berkesempatan berkomplot dengan kawan-kawanku,cikgu dari La Salle PJ,katanya sempena meraikan perpindahanku ke sekolah baru. Sebelum ini mereke kerap kali juga ke sini Dan berjaya mendaratkan beberapa ekor ikan patin dengan menggunakan umpan roti tanpa perisa.
Kali ini kami bertolak dari PJ dalam pukul 3 ptg Dan sampai di port in kira-kira jam 4.30 ptg.Port ini senang until di Cari,berhampiran Pasar Dengkil,Ada signboard ke kuil,masuk terus,nanti akan jumpa ramai kaki pancing yang menebing di sepanjang sungai itu.
Berumpankan roti gardenia,kami Cuba untuk mendaratkan patin. Kiri Dan kanan port kami, meriah dengan hasil tangkapan,cuma kami sahaja belum berjaya.Cuma menerima sentapan penghuni dasar tetapi rabut,Tak berjaya didaratkan.
Aku Cuba menambah perisa pandan pada umpan roti, Dan dilabuhkan ke dasar. Tiba-tiba joranku bergerak tanda umpan Mula diusik penghuni dasar, aku biarkan seketika sehingga tarikannya Makin kuat,aku terus mengarau Tali kail,bebunga hati kami mengharapkan Cik patin. Muhaimin terpaksa turun untuk membantuku mendaratkan ikan tersebut.Setelah berjaya didaratkan,rupanya si bandaran yang memakan umpan,kecewa kami.Ikan bandaran itu kami Lepaskan kembali.
Aku, Fikri Dan Muhaimin terus menunggu joran kami ditarik penghuni dasar, nampaknya ikan tidak aktif pads Kali ini kerana sebelum ini Hari hujan beberapa Hari berturut-turut. Kami pulang setelah jam hampir pukul 5.
Trip yang singkat ini telah membuka lembaran baru untuk kami terus memburu patin Sg. Dengkil.Berdasarkan maklumat dari FB, Kumpulan Pancing FB, mereka menggunakan umpan roti canai separuh masak untuk menjerat cik patin di situ...Roti Canai??boleh Cuba Ni jika berkesempatan...












No comments:

Post a Comment