Thursday 14 March 2013

Haruan berumpankan anak ikan kap

Eksperimen kali ini menggunakan anak ikan kap, target adalah si haruan dan lokasi adalah tasik belakang taman perumahanku, tempat rumah tinggal yang tenggelam.

Balik dari sekolah, aku terus ke tasik tersebut bersama 2 batang joran. Aku kena hati2 memancing di sini kerana terdapat banyak bahan buangan dari projek pembinaan, kayu yang ada paku bersepah. Silap2 hari, boleh tercucuk kaki.

Setelah umpan disangkut, joran dilabuhkan. Aku menunggu hampir setengah jam, tiba2 joran xpuyuku ditarik rakus. Aku mengawal larian mangsa dari memasuki kawasan reba. Setelah berjaya didaratkan, aku puas hati kerana seekor haruan yang kasar berjaya ditewaskan.

 Inilah umpan yang digunakan kali ini


 Haruan yang tewas dihujung joranku.

Terdapat juga pekerja Indon yang menjala tilapia berhampiran tempat aku memancing. Mereka berjaya mendapatkan beberapa ekor tilapia yang besar. Aku hanya mendapat seekor haruan sahaja. Cemburu rasanya. Rezeki masing2 nak buat macam mana, redha jer.


Inilah portnya.

2 comments:

  1. Ni hasil tamo ko di port tu

    ReplyDelete
  2. btul hasil pertama,jarang g port tu, tp slalu jer tgk ada org mancing kat ctu

    ReplyDelete