Tuesday 12 February 2013

Kura - kura

Sekolah dah mula,jadi aku sibuk dan tak sempat nak update blog ni. Walau bagaimanapun aktiviti MEMANCING tetap aku teruskan. Selalu aku akan memancing selepas balik dari sekolah. Setiap kali memancing, aku akan merakam gambar untuk blog ni,cuma kadang2 tak sempat nak update.

Tarikhnya aku dah lupa, tapi aku pangcing di tasik depan rumah jer. Aku baling pancing yang berumpan cacing dah balik ke rumah kerana ada tetamu di rumah, adik iparku dan suaminya datang bertandang ke rumah.

Dari rumah,aku tetap memerhatikan pelampung joranku. Tiba-tiba aku sedar yang pelampungku tenggelam timbul. Ekoran itu, aku berlari, bergegas ke tasik mendapatkan joranku. Tarikan dari penghuni dasar dah kendur, mungkin sudah lama tersangkut di mata kail.

Mula2 aku sangkakan ikan haruan  atau ikan keli yang besar, berdasarkan kelibat hitam di permukaan air. Setelah berjaya didaratkan, aku terkejut kerana seekor kura-kura yang merambat joranku.Aku bawa kura-kura tersebut dan menanya isteri dan puteriku jikalau mereka ingin memelihara kura-kura tersebut. Tetapi meraka tidak inginkan kura-kura tersebut dan akhirnya aku lepaskan kembali ke tasik tadi

Terima kasih si kura-kura, moga jumpa lagi.


Tasik yang menjadi lapangan pancingku.


Kura-kura yang agak besar. 


Terima kasih, kura - kura.



Berat, besar juga ni, kira-kira 2 tapak tanganku.

No comments:

Post a Comment