Tuesday 7 May 2019

Haruan Bukit Hijau

Kg Bukit Hijau adalah kampung bersebelahan dengan Puncak Alam, yang merupakan jalan pintas untuk ke Pekan Sasaran atau Parit Mahang. Terdapat kebun-kebun kelapa sawit yang diairi oleh sistem peparitan.
Sistem peparitan ini dihuni oleh beberapa spesis seperti puyu, sepat, keli dan haruan. Boleh dikatakan hampir setiap hari, aku akan membawa BCku bersiar-siar di kawasan ini jika tidak membottom tilapia Puncak Alam.
Sebelum ini aku lebih kepada sp tetapi kali ini aku cuba dengan spinnerbaits, setelah diperkenalkan oleh sifu Fauzu Mamat. Spinnerbaits ini adalah hasil tangan Zuhairi Safwan. Kecik molek sahaja spinnerbaits ini tetapi mempunyai pemberat 7g untuk memudahkan lontaran dengan BC.
Sebelum ini pernah aku menggunakan spinnerbaits keluaran pihak lain tetapi menghadapi masalah untuk melontarkannya jauh. Lantaran itu menyebabkan aku kumpau.
Jika ada pembaca yang ingin mendapatkan BC hasil tangan Zuhairi ini bolehlah mengungjungi Fbnya untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut.
Haruan yang berjaya aku daratkan akan dijadikan pekasam dan dijual kepada rakan di sekolah, bolehlah menampung untuk membeli kelengkapan memancing. Selalunya lontaran BC berhampiran semai pasti disambut rakus haruan.

Semoga port ini dapat berkekalan untuk kami melepaskan gian dan tak perlu pergi jauh-jauh untuk merasa tarikan si kepala ular ini...
Susahnya nak selfie, bila trip solo ni..


Selfie dengan ikan jer kita mampu...

Rod spinning dengan sp zman pun mampu menggoda si ruan.

BC kayuh kanan dengan sp zman, elektic chiken.

Jaga-jaga jika guna spinnerbaits comel ini, si ruan telan habis..

Port tepi jalan sahaja, semoga terus berkekalan..
Mereka tumpas kerana tidak mampu menahan godaan spinnerbaits comel ni..


Tepi-tepi semai antara port sereangan hendap si ruan ini.

No comments:

Post a Comment