Thursday 19 September 2013

Lawatan ke Kolam Seksyen 24 Shah Alam

Pada Selasa, 17 September yang lepas, aku bersama Syawal telah membuat lawatan ke Kolam Seksyen 24, Shah Alam. Kami sampai pada pukul 4.30 ptg, kelihatan ramai kaki pancing memenuhi tebing kolam walaupun hari bekerja.

Terdapat kolam ikan bersimen berdekatan kaunter yang memuatkan spesis seperti arapaima dan aligator gar untuk tatapan pengungjung.

Jam di tangan menunjukkan pukul 5 ptg, tiba-tiba ada kaki pancing beraksi menandakan ada ikan yang terjerat di hujung pancingnya. Akhirnya beliau berjaya mendaratkan ikan patin kira - kira 5-6kg. Tetapi beliau melepaskan kembali ikan tersebut ke dalam kolam. Kami berdua tergaman melihat gelagatnya. Kami tertanya-tanya kenapa belia berbuat demikian.

Kelihatan di hujung sana, ada pekerja kolam mengusung ikan bersaiz besar untuk dibawa ke kaunter sambil di temani tuan joran yang diragut ikan tersebut. Setelah hampir dengan kami, kelihatan ikan keli mekong yang besar dibawa untuk ditimbang. Kami terkejut kerana inilah kali pertama kami melihat speseis ikan yang besar ini dihadapan kami. Setelah ditimbang, tertera 12.6kg. Sekali lagi kami terkejut apabila pekerja kolam melepaskan kembali ikan tersebut.

Akhirnya pertanyaan kami terjawab setelah melihat senarai jackpot, untuk ikan patin sekurang-kurangnya 8.7kg layak memasuki carta dan untuk keli mekong 17kg ke atas.

Oleh sebab itu dapat disimpulkan bahawa kolam ini dihuni oleh ikan bersaiz bagak-bagak. Dengan kadar bayaran RM30 untuk 10 jam, memang berbaloi-baloi kalau dapat menerima asakan spesis bagak - bagak  ini.

Jikalau ada kesempatan, kami pasti akan membawa joran untuk menduga kekuatan dengan penghuni kolam ini. Memang Terbaik!!!!

 Kaunter Kolam.

 Keli Mekong 12.6kg.

 Ni piraiba kan?

 Araipaima yang menyambut kunjungan kami.

 Kelihatan deretan kereta dan kaki pancing memenuhi kolam walaupun hari bekerja.

Antara penghuni kolam.

No comments:

Post a Comment